Grupa Inelo łączy siły z FireTMS i staje się numerem 1. na rynku TMS w Polsce

To już czwarta na przestrzeni ostatnich lat akwizycja Grupy Inelo, międzynarodowego lidera w obszarze technologii dla transportu ciężkiego. Polska spółka, kontrolowana przez fundusz private equity Innova/6 z Grupy Innova Capital we wrześniu sfinalizowała kolejny zakup. Tym razem nabyła 81 proc. udziałów firmy FireTMS – oferującej oprogramowanie do zarządzania transportem w modelu SaaS dla małych i średnich graczy w Europie Środkowo-Wschodniej. Biorąc pod uwagę wcześniejsze nabycie spółki Marcos Bis i poszerzenie portfolio produktów o wiodące na rynku rozwiązanie TMS, Grupa Inelo staje się liderem w sektorze TMS w Polsce, z około 30-35 proc. udziałem w rynku. – To już kolejna transakcja, która wpisuje się doskonale w naszą strategię digitalizacji transportu w Polsce, ale także pozwala wykonać kolejny krok w kierunku rozwoju oferty one stop shop na terenie Europy – mówi Magdalena Magnuszewska, prezes Grupy Inelo.

Transport potrzebuje technologii

Perspektywy dla rynku rozwiązań TMS napawają optymizmem. Szacuje się, że ten segment będzie rósł średnio od 10 do 20 proc. rocznie, a jednym z głównych czynników napędzających jego rozwój jest stosunkowo niska penetracja tej części rynku. Szczególnie w obszarze narzędzi dla małych i średnich przedsiębiorstw transportowych i logistycznych. W przeciwieństwie do produktów telematycznych czy czasopracowych, gdzie nierzadko klienci działają już z jakimś rozwiązaniem – w przypadku systemów klasy TMS, wśród firm dysponujących flota do 20 pojazdów istnieje spora grupa, która takiego rozwiązania jeszcze nie posiada.

To jeden z powodów, dla których Grupa Inelo podjęła decyzję o połączeniu sił z FireTMS, spółką dostarczającą rozwiązanie TMS w modelu SaaS dla MŚP na terenie Europy Środkowo-Wschodniej. Transakcja dotyczy zakupu całego pakietu udziałów od obecnych udziałowców: Trans.eu (51 proc.) oraz pasywnego akcjonariusza indywidualnego, a także częściowy wykup dwóch założycieli FireTMS.

– Połączenie sił z tak nowoczesną spółką, to dla nas kolejny krok w rozwijaniu i udoskonalaniu usług typu one stop shop dla branży TSL. Oprogramowanie działające w pełni online zajmuje 4. pozycję z około 10-15 proc. udziałem w polskim rynku rozwiązań do zarządzania transportem. Transakcja pozwoli zasilić dotychczasowe portfolio produktów Grupy Inelo o brakujący istotny element, czyli TMS w modelu SaaSowym, dedykowany małym i średnim firmom przewozowym i logistycznym, które stanowią spory segment klientów w naszej spółce. Po gruntownych analizach i obserwacjach rynku oraz po nabyciu Marcos Bis i TMS Nawigatora przeznaczonego dla większych graczy, dostrzegliśmy, jak duży potencjał tkwi w tym sektorze. Cieszymy się, że razem z FireTMS, dostarczającym najlepszy w swojej klasie produkt eTMS, będziemy mogli go w pełni wykorzystać. Z pewnością nie zabraknie również okazji do wymiany wartościowego know-how i najlepszych praktyk pomiędzy stronami transakcji, ponieważ założyciel FireTMS, Krzysztof Adamczyk pozostanie w roli CEO w nabytej spółce – mówi Magdalena Magnuszewska, prezes Grupy Inelo.

– Korzyści z połączenia FireTMS z Grupą Inelo są bez wątpienia obopólne. Z jednej strony nasz Partner zyskuje rozwiązanie, które uzupełni jego portfel produktów, a z drugiej strony my otrzymujemy możliwość znacznie szybszego niż dotychczas rozwoju naszej spółki w Polsce i za granicą. Umożliwia to przede wszystkim zbieżny profil klienta, a także oferowane produkty, które są w pełni ze sobą komplementarne, dzięki czemu mogą być dostarczane klientom Grupy Inelo wraz z innymi systemamiOstrożne szacunki pozwalają zakładać, że nasze rozwiązanie może trafić nawet do 2000 klientów Grupy w ciągu kolejnych 3 lat, co stanowi imponujący wynik – dodaje Krzysztof Adamczyk, CEO FireTMS.

Kolejny krok w ekspansji zagranicznej

Rok temu Grupa Inelo podjęła decyzję o przejęciu udziałów w słoweńskiej spółce telematycznej CVS Mobile i tym samym stała się liderem w obszarze zintegrowanych rozwiązań technologicznych dla transportu ciężkiego w regionie CEE/SEE. Na tej bazie Grupa znacząco zwiększy obszar geograficzny dystrybucji swoich produktów, w szczególności w obszarze zarządzania czasem pracy – dzięki rozwiązaniu TachoScan Web, które uzupełnia gamę narzędzi telematycznych przeznaczonych dla flot ciężkich.

Kolejnym etapem w realizacji strategii „one stop shop” na rynkach zagranicznych jest dokonana akwizycja FireTMS, który uzupełnia portfel produktów Grupy Inelo o rozwiązanie TMS, w pełni dostosowane do sprzedaży na rynkach zagranicznych.

– Obecnie spółka posiada 650 klientów w Polsce, Czechach, Słowacji, Rumunii oraz Niemczech i to właśnie w tych regionach chcemy się dalej rozwijać i pozyskiwać klientów. Produkt FireTMS oprócz polskiej wersji językowej posiada jeszcze 7 różnych wariantów językowych, m.in. angielską, niemiecką, czeską czy rumuńską, więc jest w pełni do tego przystosowany. Wierzymy, że dzięki połączeniu z Grupą Inelo, nasz produkt w przyszłości stanie się europejskim liderem w segmencie eTMS – komentuje Krzysztof Adamczyk.

– Zarówno akwizycja CVS Mobile, której dokonaliśmy rok temu, jak również obecna FireTMS, otworzyła przed Grupą Inelo kolejne rynki i dała znacznie większe możliwości. Jedną z nich jest zwrócenie się w kierunku naszych zachodnich sąsiadów, czyli Niemiec, a to za sprawą działalności obu spółek w tym dużym i silnym regionie. To sprawia, że w przyszłość patrzymy z jeszcze większym apetytem – dodaje Magdalena Magnuszewska.

Umacnianie pozycji i integracja rozwiązań

Po dokonaniu czterech akwizycji na przestrzeni ostatnich kilku lat, przedstawiciele spółki zgodnie zapowiadają w najbliższym czasie skupienie się na obecnej integracji tych podmiotów, zarówno pod kątem produktowym, jak również samego ich funkcjonowania. Wszystko po to, aby w pełni wykorzystać ich potencjał.

O Grupie Inelo

Grupa Inelo to międzynarodowy lider w zakresie dostarczania rozwiązań technologicznych dla transportu ciężkiego w regionie CEE/SEE. Firma jest obecna na 16 europejskich rynkach i od 20 lat wyposaża sektor TSL w cyfrowe rozwiązania z zakresu systemów satelitarnej lokalizacji pojazdów oraz oprogramowania do analizy i rozliczania czasu pracy kierowców. Łącznie ponad 86 tys. pojazdów ma zainstalowane urządzenia telematyczne Grupy Inelo, natomiast z oprogramowania 4Trans korzysta już 100 tys. kierowców, a blisko 60 tys. jest rozliczanych w ramach usługi OCRK. W ramach strategii „one stop shop”, stała się partnerem biznesowym dla 14 tys. firm transportowych oraz logistycznych. Inelo zaopatruje ponadto 42 inspekcje kontrolne w 23 krajach w narzędzia pozwalające kontrolować międzynarodowy transport drogowy.

O Innova Capital

Innova Capital jest niezależnym doradcą private equity, działającym w Polsce od 1994 roku, inwestującym w większościowe pakiety akcji lub udziałów średniej wielkości przedsiębiorstw, działających w Europie Środkowo-Wschodniej. Od momentu powstania do chwili obecnej Innova Capital zainwestowała niemal 1 mld euro w blisko 60 spółek zlokalizowanych w 10 krajach tego regionu. Fundusz został również wyróżniony przez Polskie Stowarzyszenie Inwestorów Kapitałowych (PSIK) tytułem Firmy Zarządzającej Roku 2020.

O FireTMS

FireTMS to producent nowoczesnego oprogramowania TMS w modelu SaaS dedykowanego dla małych i średnich firm z sektora transportu, spedycji i logistyki. Spółka została założona w 2013 roku w Rybniku, zatrudnia ok. 25 osób i aktualnie ma już ponad 650 aktywnych klientów. Działa również na skalę międzynarodową, prowadząc sprzedaż dla blisko 80 zagranicznych klientów. Ideą fireTMS jest przyspieszenie, usprawnienie pracy klientów poprzez automatyzację większości procesów wykonywanych dotychczas ręcznie przez pracowników.

Nowe trendy w technologii

AI, czyli sztuczna inteligencja

O sztucznej inteligencji, zrobiło się już głośno w ostatniej dekadzie, ale nadal pozostaje ona jednym z nowych trendów technologicznych. Jej znaczący wpływ na to, jak żyjemy, pracujemy i bawimy się, jest dopiero w początkowej fazie. AI jest znana ze swojej przewagi w rozpoznawaniu obrazu i mowy, aplikacjach nawigacyjnych, osobistych asystentach smartfonów, aplikacjach do dzielenia się przejazdami i wielu innych.

AI będzie wykorzystywana do analizy interakcji w celu określenia podstawowych powiązań i spostrzeżeń, do pomocy w przewidywaniu popytu na usługi, takie jak szpitale, umożliwiając władzom podejmowanie lepszych decyzji dotyczących wykorzystania zasobów, oraz do wykrywania zmieniających się wzorców zachowań klientów poprzez analizę danych w czasie zbliżonym do rzeczywistego, zwiększając przychody i poprawiając spersonalizowane doświadczenia.

Do 2025 roku rynek AI urośnie do 190 miliardów dolarów, a globalne wydatki na systemy kognitywne i AI osiągną ponad 57 miliardów dolarów w 2022 roku. Wraz z rozprzestrzenianiem się AI w różnych sektorach, powstaną nowe miejsca pracy w zakresie rozwoju, programowania, testowania, wsparcia i konserwacji.

Konieczność weryfikacji i zapewnienia bezpieczeństwa

Rozwijająca się technologia przynosi wiele szans, ale także zagrożeń. Jednym z poważniejszych są cyberataki na systemy stosowane wewnątrz przedsiębiorstwa. Nie da się ukryć, że w fabrykach stale przybywa nowych inteligentnych urządzeń, przez co zbieranych jest coraz więcej danych. Warto mieć także na uwadze to, że zwiększa się liczbę decyzji podejmowanych przez sztuczną inteligencję. W związku z tym należy zwrócić szczególną uwagę na stosowanie rozwiązań o wysokim stopniu bezpieczeństwa.

Sposobów na zwiększanie bezpieczeństwa danych może być wiele. Wśród najpopularniejszych warto wymienić:

  • Regularne aktualizowanie oprogramowania i baz danych, co zmniejsza podatność stosowanych systemów na ataki,
  • Stała kontrola prawidłowości pracy oprogramowania oraz gotowość na wprowadzanie szybkich zmian,
  • Przyznawanie dostępu do wrażliwych danych tylko osobom zaufanym, o sporym doświadczeniu w szybkim reagowaniu na pojawiające się nieprawidłowości,
  • Rejestracja i monitorowanie wszelkich czynności w poszukiwaniu niepokojących zmian.

AI, czyli sztuczna inteligencja

O sztucznej inteligencji, zrobiło się już głośno w ostatniej dekadzie, ale nadal pozostaje ona jednym z nowych trendów technologicznych. Jej znaczący wpływ na to, jak żyjemy, pracujemy i bawimy się, jest dopiero w początkowej fazie. AI jest znana ze swojej przewagi w rozpoznawaniu obrazu i mowy, aplikacjach nawigacyjnych, osobistych asystentach smartfonów, aplikacjach do dzielenia się przejazdami i wielu innych.

AI będzie wykorzystywana do analizy interakcji w celu określenia podstawowych powiązań i spostrzeżeń, do pomocy w przewidywaniu popytu na usługi, takie jak szpitale, umożliwiając władzom podejmowanie lepszych decyzji dotyczących wykorzystania zasobów, oraz do wykrywania zmieniających się wzorców zachowań klientów poprzez analizę danych w czasie zbliżonym do rzeczywistego, zwiększając przychody i poprawiając spersonalizowane doświadczenia.

Do 2025 roku rynek AI urośnie do 190 miliardów dolarów, a globalne wydatki na systemy kognitywne i AI osiągną ponad 57 miliardów dolarów w 2022 roku. Wraz z rozprzestrzenianiem się AI w różnych sektorach, powstaną nowe miejsca pracy w zakresie rozwoju, programowania, testowania, wsparcia i konserwacji.

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *