Bank Pocztowy jako pierwsza instytucja w Polsce udostępnia kartę biometryczną dla klientów indywidualnych

Bank Pocztowy jako pierwsza instytucja w Polsce udostępnił dzisiaj kartę biometryczną dla klientów indywidualnych, przy współpracy z organizacją kartową Mastercard i firmą Thales. Dokonanie każdej płatności zbliżeniowej wymaga odcisku palca posiadacza karty. W grudniu ubiegłego roku Bank Pocztowy rozpoczął wydawanie kart biometrycznych dla firm, jako jedna z pierwszych instytucji w Europie. Zarząd Banku podkreśla, że udostępnienie karty biometrycznej klientom indywidualnym jest kolejnym działaniem wpisującym się w strategię rozwoju rozwiązań cyfrowych Banku Pocztowego, które upowszechni i jeszcze bardziej zwiększy bezpieczeństwo transakcji bezgotówkowych w Polsce.

W I edycji sprzedaży limitowanej oferowanych jest 950 sztuk kart biometrycznych. Najpierw uruchamiana jest sprzedaż dla Klientów, którzy posiadają już rachunek w Banku Pocztowym.

 – Karty biometryczne to zupełnie nowa jakość w zakresie bezpieczeństwa realizacji transakcji bezgotówkowych. Odcisk palca, a mówiąc precyzyjniej pozyskany wzorzec biometryczny odcisku linii papilarnych palca, jest czymś unikatowym dla każdego człowieka. Oznacza to, że wyeliminowane zostaje ryzyko dokonania transakcji zbliżeniowej przez kogoś innego niż prawowity posiadacz karty. Mam nadzieję, że udostępnienie klientom indywidualnym kart biometrycznych jeszcze bardziej spopularyzuje transakcje bezgotówkowe w Polsce. Jesteśmy pierwszym bankiem na rodzimym rynku, który wprowadza to innowacyjne rozwiązanie dla klientów indywidualnych i jednocześnie jednym z nielicznych w Europie – komentuje Sylwia Kosidło, Dyrektor Departamentu Bankowości Cyfrowej i Usług Płatniczych Banku Pocztowego Banku Pocztowego.

Karta jest nie tylko niezwykle bezpieczna dzięki biometrii, ale wyposażona również w takie benefity jak ubezpieczenie zakupów internetowych czy Program lojalnościowy Mastercard Bezcenne Chwile. Klient może nią wypłacać gotówkę bezpłatnie ze wszystkich bankomatów na świecie. Karta jest dostarczana kurierem, wraz z niewielkim urządzeniem, dzięki któremu Klient może na karcie zarejestrować biometryczny wzorzec odcisków dwóch swoich palców – możliwość zarejestrowania drugiego palca dodaliśmy dla wygody naszych Klientów, na wypadek zajętej jednej ręki, czy też płatności dokonywanej najczęściej lewą ręką, jak przy płaceniu z samochodu za autostradę czy przy zamawianiu jedzenia w drodze. Karty zabezpieczonej biometrycznie Klient może używać zarówno zbliżeniowo jak i tradycyjnie, nie jest wymagane podanie PINu – co często jest barierą w używaniu kart, a właściciel jest chroniony w przypadku kradzieży czy zgubienia karty – dodaje Joanna  Moskalik, Naczelnik Wydziału Produktów Płatniczych, Depozytowych i Inwestycyjnych.

Kartą biometryczną można realizować wszystkie transakcje, niektóre będą wymagały kodu PIN  np. będzie on wymagany przy stykowych wypłatach gotówki z bankomatów i wpłatach we wpłatomatach. Kartą można tez realizować płatności internetowe oraz dodać do portfeli cyfrowych udostępnianych przez Bank.

Specjalny bezpłatny pakiet ubezpieczeń zakupów on-line obejmuje między innymi  ochronę od utraty zakupów do kwoty 6000 zł, w ciągu 30 dni od zakupu. Używając tego rozwiązania klienci Banku Pocztowego mają także możliwość przedłużyć o 1 rok gwarancję na wszystkie produkty RTV/AGD oraz elektroniczne zakupione do kwoty 6000 zł. Mogą również uzyskać zwrot płatności do kwoty 2000 zł, jeśli okaże się, że zakupiony przez nich produkt można kupić taniej w innym sklepie, tym samym Klienci zyskują gwarancję najniższej ceny.  

Karty oraz potrzebne do rejestrowania biometrycznego wzorca odcisku palca czytniki dostarcza francuska firma Thales, która jest autorem tego innowacyjnego produktu. Co ważne, wzorzec biometryczny odcisku palca zapisywany będzie tylko i wyłącznie na karcie płatniczej. Dane nie będą przechowywane w czytniku, w systemach banku, ani też przesyłane do terminala POS lub bankomatu podczas realizacji płatności.

Nowe trendy w technologii

Inteligencja decyzji

Każdego dnia, każda organizacja podejmuje wiele decyzji biznesowych. Trend związany z inteligencją decyzji to forma praktycznego podejścia do usprawnienia metody i sposobu podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie, poprzez modelowanie procesów decyzyjnych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i procesu uczenia się. Bazując na wcześniejszych procesach i podjętych decyzjach, inteligencja decyzyjna wspiera ludzi w podejmowaniu decyzji. Automatyzacja procesu decyzyjnego przebiega w oparciu o przeprowadzanie symulacji, analizę danych, a także wykorzystanie sztucznej inteligencji.

Hiperautomatyzacja

Trend, który od paru lat pojawia się w zestawieniach Gartnera. Polega na kompleksowym użyciu oprzyrządowania z zakresu sztucznej inteligencji, automatyzacji oraz Business Intelligence, która ma na celu przeprowadzenie cyfrową transformację przedsiębiorstwa. Hiperautomatyzacja umożliwia skalowalność, obsługę zdalną oraz zmianę samego modelu biznesowego.

Projektowanie rozwiązań Al

Ta moda również nie pojawia się po raz pierwszy w zestawieniach. Zwłaszcza w ostatnich latach rozwój sztucznej inteligencji bardzo przyśpieszył: czynności, wykonywanych przez programy w zastępstwie za ludzi jest teraz całe mnóstwo. Problem jednak stanowi odpowiednie ich zaprojektowanie, utrzymanie oraz zarządzanie, tak aby zapewniły najlepszą wartość dla przedsiębiorstwa. Dlatego też warto rozważyć pojawiające się na rynku rozwiązania “pod klucz”.

Generatywna Al

W tym roku Gartner rozszerzył pojęcie sztucznej inteligencji o generatywną sztuczną inteligencję. Jest to jedna z gałęzi Al, bazująca na dostępnych już danych, modyfikując je i tworząc nowe filmy, obrazy oraz pliki audio. Model ten ma ogromne możliwości oraz potencjał, dzięki którym może być użyty w wielu dziedzinach, rozpoczynając od medycyny, a kończąc na tworzeniu produktów, przyspieszając cały proces od projektowania do produkcji. Jednym z rezultatów użycia tego rodzaju sztucznej inteligencji jest AMAZON DeepComposer, który pozwala tworzyć piękne melodie nawet ludziom nie mającym pojęcia o muzyce.

Świat technologii nieustannie się zmienia, stawiając nowe wyzwania przed przedsiębiorcami. Chcąc sprostać oczekiwaniom powinni zintegrować narzędzia oraz systemy informatyczne, ponieważ dzięki takim działaniom przedsiębiorstwa mają szansę na osiągnięcie największych sukcesów. Transformacja cyfrowa już od dawna była nieunikniona, a pandemia tylko przyspieszyła ten proces, zmuszając nas do przejścia na nowy model pracy, więc warto pilnować poziomu automatyzacji, żeby nie zostać w tyle.

Konieczność weryfikacji i zapewnienia bezpieczeństwa

Rozwijająca się technologia przynosi wiele szans, ale także zagrożeń. Jednym z poważniejszych są cyberataki na systemy stosowane wewnątrz przedsiębiorstwa. Nie da się ukryć, że w fabrykach stale przybywa nowych inteligentnych urządzeń, przez co zbieranych jest coraz więcej danych. Warto mieć także na uwadze to, że zwiększa się liczbę decyzji podejmowanych przez sztuczną inteligencję. W związku z tym należy zwrócić szczególną uwagę na stosowanie rozwiązań o wysokim stopniu bezpieczeństwa.

Sposobów na zwiększanie bezpieczeństwa danych może być wiele. Wśród najpopularniejszych warto wymienić:

  • Regularne aktualizowanie oprogramowania i baz danych, co zmniejsza podatność stosowanych systemów na ataki,
  • Stała kontrola prawidłowości pracy oprogramowania oraz gotowość na wprowadzanie szybkich zmian,
  • Przyznawanie dostępu do wrażliwych danych tylko osobom zaufanym, o sporym doświadczeniu w szybkim reagowaniu na pojawiające się nieprawidłowości,
  • Rejestracja i monitorowanie wszelkich czynności w poszukiwaniu niepokojących zmian.

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *